Kas ir Handling? Pamatprincipi un mērķi
Handling tulkojumā no angļu valodas ir “aprūpe”. Tas ir zināšanu kopums par bērna aprūpi, kā darboties ar zīdaini. Kā satvert, turēt, pacelt, nolikt, apguldīt, auklēt, barot, vannot zīdaini, kā mainīt autiņbiksītes.
Handling ir viena no Bobata metodes sastāvdaļām.
Bērnu aprūpes (handling) mērķi ir šādi:
- Samazināt mazulim muskulatūras sasprindzinājumu (tā saucamo tonusu), lai nodrošinātu ķermeņa vienmērīgu un dabīgu attīstību.
- Mazināt risku, ka mazulim veidojas asimetrija un nevienmērīga, nepilnvērtīga muskuļu attīstība.
- Palīdzēt bērnam iepazīt, izjust savu ķermeni, iemācīties pareizas kustības.
- Attīstīt mazuļa spējas kustēties un ar kustībām saistītās funkcionālās iespējas.
- Veicināt mazuļa garīgo attīstību.
Darbojoties ar bērnu būtu jāievēro šādi pamatprincipi:
- Nodrošināt, lai vienmērīgi ir nodarbinātas abas ķermeņa puses – abas rokas un kājas.
- Jāuztur acu kontakts ar bērnu un acu kontakts vēlams biežs un ilgstošs.
- Kustībām jābūt lēnām un vienmērīgām.
- Jārada apstākļi, lai bērns aktīvi iesaistītos kustībās un patstāvīgi līdzdarbotos. Zīdainim būtu jābūt aktīvākam par aprūpētāju.
- Jāsaprot bērna vēlmes, jāiepazīst savs mazulis, jācenšas rīkoties saskaņā ar mazuļa vēlmēm.
Cik ilga ir nodarbība un cik nodarbības ir nepieciešamas?
Katras nodarbības ilgums ir 1 stunda. Parasti apmācībai ir pietiekami ar divām nodarbībām.
Kas notiks nodarbībā? Kādas prasmes mācīšu nodarbībā?
Nodarbības vēlams apmeklēt gan tēvam, gan mātei. Tādējādi, abi vecāki iegūs drošības un pārliecības sajūtu un abiem vecākiem būs iespēja iemācīties, kā aprūpēt bērnu.
Ja mazulis vēl nav piedzimis, tad nodarbību laikā tiks izmantota lelle – “zīdainis”. Ja mazulis jau ir piedzimis, tad mazulis būs galvenais nodarbībā. Tiks praktiski demonstrēta ikdienas aprūpe tieši bērnam.
Sākumā es parādīšu kā darboties ar zīdaini. Pēc tam vecāki veiks attiecīgās darbības. Nepieciešamības gadījumā koriģēšu vecāku darbības un došu padomus par pareizo rīcību. Nodarbības laikā arī atbildēšu uz vecāku jautājumiem saistībā ar bērna aprūpi.
Nodarbībā es apmācīšu un parādīšu, kā aprūpēt zīdaini:
- Satveršana, pacelšana, turēšana, nēsāšana.
- Barošana un pozas, kādās jāatrodas, barojot ar krūti vai pudelīti.
- Ģērbšana. Autiņbiksīšu mainīšana.
- Iemidzināšana, šūpošana, mierināšana.
- Atraudziņu gaidīšanas pozu variācijas.
- Bērna atraudziņu ieteicamākā poza – kad māmiņa bērnu uzliek Ķengura pozas metodikā, daļēji sēdus pozā 45 grādu leņķī.
Tāpat, apmācīšu kā veicināt zīdaiņa attīstību, izmantojot rotaļas.
Bērna nēsāšana
Mazulim ir jājūtas droši un stabili, tas nozīmē, ka personai, kura nes mazuli, arī jājūtas droši un jānodrošina drošs satvēriens. Tajā pašā laikā mazulim jābūt kustību brīvībai, mazulis nedrīkst justies kā “iesprostots”. Mazuļa stāvoklim jābūt simetriskam, nedrīkst būt tā, ka viena ķermeņa puse ir sasprindzināta, bet otra atslābināta.
Tāpat, jāatceras, ka nedrīkst nēsāt mazuli vienā pusē. Piemēram, esat pieraduši nēsāt bērnu, turot bērnu labajā rokā. Tomēr, rokas jāmaina, periodiski nēsājiet bērnu, turot labajā, periodiski, turot kreisajā rokā. Pretējā gadījumā mazuļa viena ķermeņa puse visu laiku būs piespiesta, bet otra puse būs brīva – mazulis kustinās brīvo roku, kāju, bet pretējā roka un kāja būs pasīvāka.
Zīdaiņi, kuriem ir biežāks kontakts ar māti, ir mierīgāki un līdzsvarotāki. Lai bērns saņemtu pietiekami daudz iespaidu, ko dod pieskāriens, viņu daudz jānēsā cieši piekļaujot sev klāt (pirmie attīstības mēneši).
Nemierīgus bērnus iesaka biežāk stingri ietīt. Līdz 2 – 3 mēnešu vecumam drīkst izmantot slingu vai lakatu, kad bērniņš ir horizontālā guļus pozā.
Autiņbiksīšu maiņa
Mainot autiņbiksītes, mazuli nedrīkst celt aiz pēdiņām!
Jebkuram bērnam, arī laicīgi dzimušam bērnam, tvēriens un pacelšana aiz pēdām paaugstina sasprindzinājumu kājiņās un kaitē tālākai kustību attīstībai, spējai brīvi veikt spārdīšanās kustības nākotnē. Priekšlaicīgi dzimušam bērnam pēc attīstības pašam nav jāspēj celt kājas pāri galvai.
- Pirms bērnam veicam autiņbiksīšu maiņu, viņu pagriežam uz sāniem.
- Ar plaukstām jāaptver abi bērna pleci.
- Bērna rokas nedaudz jāsakrusto un tādā stāvoklī bērns jāpagriež.
- Tiek veikta pasīva velšanās kustība, ķermenītim vienlaicīgi atrodoties vienā līnijā ar galvu.
- Ar brīvo roku vienmēr nepieciešams atbalstīt bērna galviņu.
- Jaunas autiņbiksītes uzvelk caur sāna stāvokli.
- Bērnu paceļ un noliek caur sānu stāvokli. Paceļot un noliekot bērnu, nepieciešams vienmēr ar roku atbalstīt bērna galviņu!
Tas palīdz:
- Sakārtot bērnu uz viduslīniju.
- Ļauj izvairīties no galvas un plecu joslas atliekšanās.
- Mazina sasprindzinājumu ķermenī un regulē muskulatūras tonusu.
- Bērns ir stabilāks, lielāka drošības sajūta, mazāka gravitācijas spēka ietekme.
Bērna ģērbšana
Jūsu kustībām jābūt lēnām, mierīgām, drošām un pārliecinošām. Ja ģērbšanas laikā mazulis ir jāpārvieto citā pozā, tad tas ir jādara, veļot mazuli. Tādā veidā mazulis vairāk “izjutīs” savu ķermeni un tiks veicinātas mazuļa paša kustības.
Mazuli noteikt nedrīkst raustīt aiz pēdām, rokām, jo tādējādi rodas muskuļu pretreakcija un sasprindzinājums.
Ģērbjot, ar mazuli ir jāsarunājas.
Velkot krekliņu, nevajadzētu mazuli raut aiz pirkstiņiem. Jācenšas vispirms ielikt savu roku krekliņa piedurknē, saņemt bērna rociņu tuvāk pie plaukstas locītavas, tad uzvilkt krekliņu. Uzmanīgi jāpagriež bērns uz sāniem un jāuzvelk krekliņš otrai rociņai. Veļot bērnu uz sāniem, jāraugās, lai galviņa nav atliekta, augšējai rociņai jāseko velšanās kustībai.
Cepurīti bērnam uzvelk, bērniņam atrodoties sāna pozīcijā.
Pie ģērbšanās vienmēr jāievēro lēna velšanās kustība.
Ģērbjot bērnu, tā nedrīkst darīt!
No pozīcijas guļus uz muguras, mazuli nedrīkst celt aiz rociņām sēdus. Šajā gadījumā bērnam veidojas liels sasprindzinājums plecu joslā, tiek traucētas brīvas galvas kustības. Bērnam muskulatūra vēl nav pietiekami spēcīga un stipra, lai sevi noturētu pret gravitācijas ietekmei.
Mazuļa attīstība, izmantojot rotaļas
Mazulim jāiemācās just savu ķermeni, samērīgi jāattīsta muskulatūra, jāapgūst pēc iespējas daudzveidīgākas kustības. Jāizvēlas tādas rotaļas, kuras veicinātu visu iepriekšminēto. Jāņem vērā, ka mazuļa patstāvīga rotaļāšanās, un caur spēlēšanos veiktās kustības ietekmē arī mazuļa garīgo attīstību, piemēram, spēju runāt nākotnē ietekmē zīdaiņa kustības ar labo roku.
Zīdainim piemērota vide un apstākļi
Telpā, kurā atrodas zīdainis (līdz 7 mēnešu vecumam), jābūt pietiekamam klusumam. Fonā nedrīkst būt dzirdams, piemēram, TV, mūzika utt. Ja bērns sevi nedzirdēs, bērnam būs grūtības iemācīties runāt. Līdz 1. gada vecumam ir ļoti svarīgi mazulim dzirdēt tieši mātes balsi, nevis atskaņotu mūziku. Tāpat, jāļauj bērnam pieskarties pie mutes, deguna, jo šādi rīkojoties bērns mācās atdarināt savus vecākus, mācās runāt, apgūst patstāvīgas ēšanas prasmes.